Limited Edition
Classic framed |
50 cm x 40 cm |
# 29 |
Specificaties
Fotoprint |
Fine art fotoprint op Proline fotopapier |
Afwerking |
Zwarte houtenlijst + passe partout + plexiglas |
Ophanging |
Stanshaak |
Btw |
21% |
Garantie |
Geleverd met certificaat van echtheid, 10 jaar garantie |
Cuba // Havana
WAAROM?
Kleuren, geloof en trots! De oude Amerikaanse auto en de houding van de mannen die erin zitten! Niemand neemt een loopje met ze, oh nee! De motor komt waarschijnlijk uit een Russische trekker, maar dat maakt voor het beeld niks uit. Voor mij is dit Cuba op zijn best.
WAT?
Het Nike-logo weerspiegelt het dilemma: tegelijk voor en tegen de Verenigde Staten. Kapitalisme tegenover communisme - een interessante filosofische discussie. Maar in het dagelijkse leven lopen mensen hand in hand in de straten van Havana, waar je overal salsa hoort en pittig eten ruikt.
Biografie
In 2009 begon de beroemde Nederlandse fotojournalist Jeroen Swolfs aan zijn wereldwijde fotografie project Streets of the World waarvoor hij het straatleven in alle hoofdsteden ter wereld fotografeerde. Met zijn 195 straatfoto's die in net zoveel landen zijn genomen, wil Jeroen Swolfs een positief beeld geven van de wereld waarin we leven.
Zijn project Streets of the World is het resultaat van deze indrukwekkende reis. Het is een fotografieproject dat niet alleen indruk maakt door de omvang, maar ook door de intrigerende kijk en het oog voor mensen van de fotograaf
Jeroen Swolfs werd geboren in Den Haag. Hij groeide op in Wassenaar waar zijn leven als avonturier begon als 5-jarige, toen hij wegliep en probeerde Parijs te halen. Helaas kwam hij niet zo ver. Zijn reis eindigde dezelfde avond, toen de politie hem thuis afzette, waar zijn moeder op het punt stond een zenuwinzinking te krijgen door de plotselinge verdwijning van haar zoon. Zijn carrière als fotograaf begon vele jaren later, toen hij twijfelde over zijn rechtenstudie en besloot dat hij iets creatievers wilde doen. Hij begon als student aan de Fotoacademie in Amsterdam.
Met een groeiende interesse voor de wereld om hem heen begon Jeroen Swolfs zijn carrière als fotojournalist, vooral gericht op politieke en sociale onderwerpen. Hij maakte onder meer fotoseries over teruggekeerde Servische vluchtelingen en over de Roma-gemeenschappen in Oost-Europa. Daarnaast werkte hij voor de Volkskrant.
Toch kwam de vraag: is dit het?
Na een avond drinken met vrienden sloeg Jeroen met zijn gezicht tegen het trottoir. Terwijl hij daar lag werd het idee voor Streets of the World geboren. Na drie jaar zoeken naar financiering, die hij uiteindelijk vond, duurde het nog eens zeven jaar voordat Jeroen Swolfs elke hoofdstad in de wereld fotografeerde. Maar daar eindigde dit gigantische project niet.
Jeroen besloot nog zeven jaar te reizen om de verhalen die hij verzamelde te delen en zijn foto's terug te brengen naar al deze landen. Deze nieuwe reis begon met een pop-up tentoonstelling in De Bijlmer, een expositie in de Carlsberg-fabriek in Kopenhagen en een enorm fotomuseum in Zaandam waar in 2 jaar tijd meer dan 25.000 bezoekers het project hebben beleefd. Daarna reisde Streets of the World naar Dubai en London waar de grootste foto expositie ter wereld werd neergezet van het hele project, maar liefst 1.8 kilometer lang. Streets of the World is tot 2023 te zien aan de Zuidas in Amsterdam.
Jeroen wil zijn unieke verhalen terugbrengen naar de mensen. Het dagelijkse is de grootste held van het project. Een absolute eye-opener die mensen die het project beleven dichter bij elkaar brengt.
Jeroen Swolfs is Canon Influencer, TEDx-spreker en in 2016 maakte National Geographic een documentaire over hem genaamd Streets of the World, die in verschillende landen werd uitgezonden.
Liever een foto van een ander land. Alle 195 landen zijn verkrijgbaar. Bekijk de hele collectie op https://www.streetsoftheworld.com/en. Mail of bel ons bij interesse.